Je naše křesťanka ještě křesťankou?

Dovolte nám pár slov k naší Mateřské škole s křesťanskou výchovou (KMŠ - křesťanka), přestože na tak malém prostoru nelze vystihnout všechno podstatné, tj. vše co ve velmi krátkém čase (de)formovalo podobu naší křesťanky.

Když přišla téměř před rokem změna ve vedení KMŠ, žádný z nás určitě nepředpokládal, že vše zůstane stejné jako předchozí léta. Nikdo z pedagogů a rodičů ale zcela jistě nečekal, že budou zničeny některé společné práce dětí a pedagogů, více jak polovina dětí bude přeřazena do jiných tříd a ze školky zmizí i posvěcený kříž. Žádný z pedagogů nečekal, že po návratu z nařízené dovolené bude školka po necitlivých zásazích vypadat téměř k nepoznání. Vše bez jakéhokoliv dialogu, ani s ohledem na názor zkušených pedagogů či rady Spolku rodičů KMŠ, stejně tak bez projednání se zřizovatelem. Nové vedení při konkurzu na ředitele KMŠ navíc deklarovalo, že bude v pedagogice (Pedagogika Franze Ketta), která vychází z křesťanského pojetí člověka, pokračovat, a citujeme: "plně se ztotožňuji s metodami, cíli, plány i vizemi této školky". O to větší překvapení nastalo, když již v listopadu odborná společnost této pedagogiky pozastavila aktivní spolupráci s KMŠ a vedení školky doporučila s ohledem na jeho motivaci členství ve společnosti ukončit. Nutno doplnit, že tato pedagogika je součástí stále platného ŠVP a KMŠ se takto i nadále prezentuje prostřednictvím svého webu široké veřejnosti. Podobně bylo zcela nepochopitelné, že dopis adresovaný rodičům od zřizovatele, který měla paní ředitelka poslat, se do jejich schránek nikdy nedostal. Navíc neochota vedení KMŠ hledat společnou cestu i velmi špatná komunikace vedla současně ke zrušení spolku rodičů, který při školce léta fungoval a přinášel do KMŠ nejen věcnou, ale i finanční podporu. Určitě jste také zaznamenali, že bez mála třicet let pořádaný Pohádkový les letos organizovalo jiné školské zařízení, rovněž letos neproběhla ani tradiční křížová cesta v našem kostele, ani žádná jiná alternativa.

Bez ohledu na různorodost názorů, a ať už jsme věřící či nevěřící, se jistě shodneme na tom, že Evropa stojí na křesťanských základech a jejich hodnotách.

A proč tento titulek? Snažili jsme si položit otázku, zda školka, kde není respektován symbol křesťanství, odlišné názory a slib, který byl zřizovateli dán při konkurzu na ředitele, nepokračuje spolupráce s duchovním naší farnosti ani s odbornou společností pedagogiky, je ještě či může být školkou s křesťanskou výchovou?

Během vydání tohoto článku v Ostrožských listech vyšla po cca třech měsících zpráva od České školní inspekce na KMŠ, která shrnuje prakticky všechno to, na co upozorňujeme již od září roku 2021, ale bohužel kvůli nečinnosti vedení města se stále, jak je již zvykem v Uherském Ostrohu nic neděje. Není přeci možné, aby člověk, který je podřízený zřizovateli (městu) neplnil jeho zadané úkoly a to i po několika výzvách, porušoval školní vzdělávací program, nekomunikoval s rodiči, nezajímal se o jejich názory kvůli dětem aj.


Pár úryvků od České školní inspekce, které naše slova podtrhují:

Vedení školy nestanovilo pravidla spolupráce mezi zaměstnanci školy a týmové komunikace, což má nepříznivý dopad na postupné sjednocování pedagogického působení, začleňování nových učitelek do kolektivu a výměnu zkušeností např. formou vzájemných hospitací, sdílení informací z dalšího vzdělávání pedagogických pracovníků či předávání inspirativních námětů pro práci s dětmi. Informovanost pracovníků v rámci běžných provozních záležitostí ředitelka zajišťuje operativním předáváním informací v každodenním kontaktu s nimi. Pedagogickou radu jako poradní orgán ředitelka nevyužívala k projednávání zásadních dokumentů školy a opatření týkajících se vzdělávací činnosti školy. 

Jednání pedagogické rady není promyšlené, probíhá v nepravidelných intervalech, často bez důrazu na pedagogické otázky týkající se vzdělávací činnosti školy. Dokumenty školy (např. školní vzdělávací program, vnitřní řád školní jídelny a navazující dokumentace organizačního a řídícího charakteru) nebyly ředitelkou aktualizovány, byly zpracovány předchozí ředitelkou a vykazovaly nesoulad v některých aktuálně uváděných informacích.

Ředitelka za dobu svého působení ve funkci realizovala minimální kontrolní a hospitační činnost. Dosavadní zjištění z hospitační činnosti neposkytují dostatečné informace o uskutečňovaném vzdělávání, nejsou adekvátně analyzovány a škola ke zjištěním nepřijímá potřebná opatření. Metodické vedení učitelek není cíleně zaměřeno na zkvalitňování didaktických postupů v realizovaném předškolním vzdělávání. Při inspekční činnosti se tyto nedostatky projevily v neefektivně vedeném vzdělávacím procesu, především v malé účinnosti užívaných metod a forem práce s ohledem na individuální vzdělávací potřeby dětí.

Vzdělávací proces zajišťuje osm pedagogických pracovnic, z nichž dvě nesplňují předpoklad odborné kvalifikace pro učitelku mateřské školy, ale v současné době si doplňují studiem potřebné vzdělání. Ředitelka školy neprokázala, že usilovala o zajištění předškolního vzdělávání pedagogickými pracovnicemi s odbornou kvalifikací. Aktuální nastavení rozpisu přímé pedagogické činnosti sice umožňuje souběžné působení dvou učitelek ve třídě, je ale méně efektivní vzhledem ke způsobu řízení školy. Začínajícím, ale i pedagogům s delší praxí schází širší podpora rozvoje jejich pedagogických kompetencí.

Ředitelka neorganizuje další vzdělávání pedagogických pracovníků podle zpracovaného plánu, není zřejmý ani její manažerský a pedagogický rozvoj, který by podporoval získávání zkušeností a informací využitelných pro kvalitativní zlepšení školou poskytovaného předškolního vzdělávání a efektivní rozvoj řízení školy. Účast učitelek na vzdělávacích akcích je nahodilá, bez cíleného zaměření na rozvoj jejich pedagogických dovedností, různorodé moderní metody a formy práce, včetně podpory vzdělávání pro naplňování principů pedagogiky Franze Ketta garantované školním vzdělávacím programem.

Řekněme si na rovinu, v soukromé sféře by taková osoba za tyto "činy" okamžitě skončila ve své funkci, i když pominu že uvedla v omyl členy výběrové komise, které tvrdila jak dál bude naši školku rozvíjet ve stejné pedagogice.

Kompletní zprávu od ČŠI si můžete stáhnout a přečíst zde:


Dovolte nám závěrem poděkovat všem, kteří se snažili křesťanku zachránit. 

Poděkování patří Spolku mateřské školy s křesťanskou výchovou, především manželům Jadrným a paní Polehňové za pevné nervy, kteří usilovali o zachování vizí této školky. Tyto vize nyní bohužel míří i díky nečinnosti zřizovatele k zániku.

S touto organizací se může stát ještě spoustu věcí, nejspíš jméno Křesťanská už mít nadále nebude.. Proto je jedno z možných řešení, že se obě školky v Uherském Ostrohu v budoucnu spojí pod jedno vedení..

Zdroje ke stažení - koncepce nového vedení, posudek koncepce Franze Ketta, zápisy z rady města, vyjádření na KMŠ:

Tomáš Bravený, zastupitel města

Pavel Ertl